Danskere strømmer til kurser i mindfulness, især i de større byer, men også provinsen følger trop, og nu er der mulighed for at tage et mindfulnesskursus i Rudkøbing eller et kursus-retreat i Kroatiens skærgård.

Opmærksomt nærvær

Mindfulness udspringer fra traditioner i Buddhismen, men der er intet religiøst i den nuværende form. Mindfulness er træning af dit sind, så du lærer fuld opmærksomhed. Opmærksomhed på dine tanker, følelser og kropsfornemmelser. Målet er bevidst og opmærksomt nærvær i nuet.

“Det handler om at have alle sanser åbne, at være nysgerrig på egne tanker, følelser og sanseindtryk. Uden at dømme og uden at vurdere. Bare at registrere det, som er” siger Susanne, der den 25. august starter endnu et mindfulnesskursus i Rudkøbing i samarbejde med foreningen Spirit Langeland.

I mindfulness træner du, at slippe fri af sindets tyranni. Du mærker f.eks; vrede, men du er i stand til at slippe den igen uden at skulle reagere på den; du oplever stærk længsel uden at blive slave af den; du er stresset og ked af det uden at lade frustrationen få overtaget. Det betyder, at du ikke lader dig styre af dine tanker og følelser. Når du lærer at studere følelsen uden at lade den få overtaget, vil følelsen efter noget tid miste sin kraft. Det handler ikke om, at man ikke må være ked af det eller vred - tværtimod. Det handler om at accepterer dig selv og føle det du føler, uden at lade følelserne styre dig.

“Jeg oplever, at deltagerne på mine kursus bliver mere afslappede og får mere energi i hverdagen. De oplever mindre stress og angst, og får øget livsglæde og selvværd” siger Susanne og fortsætter “det er det modsatte af at køre på autopilot, og giver en dejlig følelse af frihed”

Mindfulness er at være herre i eget hus, og at forholde sig til livet – som det er. Igennem mindfulness lærer du, hvordan du selv kan vælge din reaktion.

Rigtig god effekt

At mindfulnes faktisk har en virkning er flere gange blevet videnskabeligt bevist - også I Danmark - og bekræftes af både psykologer og hjerneforskere. Der ses klare og positive ændringer i hjernen, når scanninger observers under og efter mindfulness meditation. Folk, der har lært mindfulness, føler sig overbeviste om, at metoden virker. Allerede efter ca. 8 ugers praksis mærkes positive ændringer i både krop og sind.

Susanne forklarer “Når det lykkes os at vende destruktive tankemønstre til konstruktive, smitter det af på vores følelser. Vi bliver mere optimistiske og glade og langt bedre til at håndterer vores følelser” og hun pointerer, at det ikke handler om at blive følelseskold eller om at accepterer alt, men om at blive mere venlig og forstående, både overfor sig selv og andre.

Så det handler altså om at være i kontakt med sine følelser og tanker – om at observer dem    uden umiddelbart at vurdere og reagere på dem. Det er dog ikke så nemt som det er skrevet, det kræver træning og tillid til processen.

Det at leve mindfulness er målet. Ikke bare at bruge det en gang imellem eller at til det en gang om ugen. Dette kommer over tid. Hvis du skal have glæde af metoden, er det en rigtig god ide, at få undervisning og guidning fra en uddannet og erfaren mindfulnessinstruktør og at møde andre deltagere og høre deres erfaringer udi mindfulnessen.

Forskning

Mindfulness har for nylig opnået status som evidensbaseret metode mod bl.a. stress og virker ifølge nye undersøgelse ved direkte påvirkning af de områder i hjernen, der regulerer vores følelser. Man ser øget aktivitet i de områder der skaber glæde, lykke og positive følelser og mindre aktivitet i de områder af hjernen der skaber vrede og angst.

Mindfulness er virkningsfuld mod angst og fobier, negative tanker, utilfredshed og især mod stress. I blodprøver, taget fra mindfulnessudøvere, kunne forskere se mængden af stresshormoner blive reduceret. En andet meget spændende element ved denne undersøgelse var, at man opdagede, at deltagernes immunforsvar ændrede sig. Efter otte ugers mindfulnesstræning fik de indsprøjtet en influenzavirus, og det viste sig, at de deltagere, der havde trænet mindfulness, havde en markant højere koncentration af antistoffer end folk, der ikke havde trænet.

 

Er du stresset, eller lider du af bekymring eller angst? Ønsker du mere overskud og glæde? Vil du gerne kunne “slukke” for tanker og “larm” i dit hovede?

I mindfulness tager du ansvar for din egen lykke. Når du behersker metoden, sker der forbløffende ting. Du skaber ro i krop og sind. Du løser lettere psykiske problemer, simpelthen ved at observer dine følelser – gode som dårlige. Du får en bedre dømmekraft, og langt større kontrol over tanker, handlinger og reaktioner. Du få mindre stress og du vil formå at tænke dig om en ekstra gang og ikke bare handle på autopilot. Du styrer dit sind, mere end du bliver styret af sindet. Du finder accept i virkeligheden som den er, og ser muligheder frem for begrænsninger. Og så vokser din hjernekapasitet og du bliver mere glad og tilfreds.


Dette er bare nogle af de mange positive ting der er ved mindfulness... Man kommer dog ikke sovende til det. Træning er nødvendig, og det er nok med ca. 10-15 minutter om dagen, men gerne mere...

Susanne  har  taget 2 uddannelser som Mindfulness- & Meditations Instruktør

Hos Henning Daverne

og på ID academy ved Ole Vadum Dahl

Det handler om at leve mindfulnessen – og mange mennesker har taget metoden til sig, med bl.a. masser af livsglæde som gevinst.

Hvis du har lyst til at prøve det, starter der et kursus op i helhedsHUSET med fokus på at mindske bekymringer og stress.

Kurset koster 1850 kr for 9 mandage fra 16.30-18.00.

Der er hver gang undervisning og guidede meditationer. Og mails med repetition og motiverende opgaver plus lydfiler til egentræning.


tilmelding til dette kursus sker pr. sms til Susanne på 20809909 eller mail susanne.gregersen@gmail.com


Se mere her for weekendkursus i Mindfuldness.


Vi har også et retreat til Kroatien i 2017 incl. Mindfulnesskursus og Personlig “Gnist-projekt”

Tilmeld allerede nu og spar mange penge.